Det var et meget højtideligt øjeblik. Det retro træpanelet tog vågnede kraftigt kl. 9.00 sidste torsdag fra sin dvaletilstand, der med magt blev forlænget af koronapandemien. Efter mere end tre måneder raslede han igen fra Sóller til Palma, 27 kilometer væk. Ombord på den gamle jernbane, der har været i drift siden 1912: cirka 40 passagerer, inklusive jernbanepersonale, medierepræsentanter, lokale jernbaneentusiaster og Óscar Ma-yol, leder af driftsselskabet "Tren de Sóller".
En halv time før deres ankomst var det første tog ivrigt ventet i Palma. Cirka tyve turister, for det meste fra Tyskland, modtog seks-biltoget på den lille togstation på Carrer d'Eusebi Estada, som nu tydeligvis er dannet af den 'nye normale'. Afstandsmærker på platformen er beregnet til at sikre, at minimumafstanden opretholdes, barrierer sikrer, at passagerer, der kommer ind og ud, ikke kommer i vejen, og før hver afgang begynder et rengøringspersonale at desinficere vognene.
"Masker er obligatoriske på togstationen og på toget," forklarer Mayol, "som kontrolleres af platformens personale og billettsælger på toget." Der er ingen blokerede pladser, men familier eller par kan sidde sammen i grupper. "Der skal dog være en afstand mellem disse grupper, dette gælder også passagerer, der rejser uden tæt kontakt," tilføjer en togmedarbejder.
Den lille stationshall er stadig tom, og disken er lukket. Billetter kan kun købes i toget og kontant (tur / retur 25 euro, inklusive videre rejse til Port de Sóller 32 euro). Men med stigende efterspørgsel ønsker folk at ændre dette.
Indtil nu skiftede "Røde Lyn" frem og tilbage to gange om dagen mellem Sóller og Palma. Fra den orange landsby går den til øens hovedstad kl. 9:00 og 17:30, derefter tilbage kl. 10:30 og 18:45. Dette kan ikke sammenlignes med driften i sidste år. ”I højsæsonen kører tre tog normalt fra Palma kl. 11. Derudover er der togene, der er booket af rejsearrangørerne, ”siger en medarbejder.